Quantcast
Browse latest Browse all 10

Route 6 maanden backpacken door Azië

$

In 2017 vertrokken wij voor 6 maanden naar Azië. Zonder een vaste planning, maar wel met een paar bestemmingen hoog op ons lijstje. Zo was Indonesië een absolute must om te bezoeken. Omdat het land gigantisch is, besloten we om hier minimaal 2 maanden te blijven. Ook Nepal en de Filipijnen hadden we hoog op ons lijstje staan. Het was niet de meest logische route, maar wel een hele mooie. Eerder hadden we al Cambodja, Vietnam, Maleisië en een deel van Thailand bezocht. Hoewel ik een paar bestemmingen achteraf misschien liever had overgeslagen, ben ik enorm blij met onze route.

In het begin van onze reis was het een beetje zoeken naar een fijn ritme. De dagen zaten behoorlijk volgepland. Na 2 weken kregen we meer rust in het reizen en namen we overal echt onze tijd. Het was een fijne afwisseling van natuur, strand, steden en cultuur. Wat hebben we genoten.

Route 6 maanden Azië: Indonesië, Maleisië, Thailand, Nepal en Filipijnen

• Kuala Lumpur: 2 nachten

Pin & Save for later

Kuala Lumpur – 3 nachten

Op 22 juni 2017 kwamen we aan op Kuala Lumpur. Niet alleen omdat we deze stad echt geweldig vinden, maar ook omdat we hier nog 2 dagen gingen meeten met mijn lieve vriendinnetje en haar vriend. Super fijn om nog even gezellig bij te kletsen, te knuffelen en afscheid te nemen.

De stad zelf vinden wij echt helemaal geweldig. Het voelt iedere keer weer een beetje als thuiskomen. Bovendien is het vliegen naar Kuala Lumpur vaak erg goedkoop en is het de perfecte plek om verder te reizen naar andere plekken in Azië.

Indonesië – 3 maanden

Dat we wat langer in Indonesië zouden blijven, was van te voren wel al bekend. We besloten om van te voren alvast een visum aan te vragen van 2 maanden. Mochten we dan langer willen blijven, dan konden we altijd nog in- en uit vliegen. Dat we zo verliefd zouden worden op het land hadden we niet verwacht. Zelfs 3 maanden was voor ons te kort. Indonesië heeft zoveel te bieden.

Sumatra

Medan // 1 nachtje
Onze reis door Indonesië begint met chaos en een nachtje slapen op het vliegveld.

Bukit Lawang // 4 nachten

Welcome to the jungle. Vooral de 2-daagse trekking in Bukit Lawang was een onvergetelijke ervaring. Een geweldig plek.

Lake Toba // 3 nachten

Prachtige omgeving en erg relaxte sfeer.

Java

Jakarta // 1 nacht

We besloten om Jakarta over te slaan. We sliepen 1 nachtje in een hostel en vertrokken de volgende dag met de trein naar Bandung.

Bandung // 2 nachten
Bandung is voor mij een erg bijzondere plek, omdat mijn opa en oma elkaar hier zijn opgegroeid en elkaar hebben ontmoet.

Yogyakarta // 4 nachten
Yogyakarta vonden wij een geweldige plek. Hier is ontzettend veel te zien en te beleven. Super leuke hostels en een mooie omgeving.

Karimunjawa // 6 nachten
Paradijsje op aarde. Karimunjawa bestaat uit 27 bounty eilandjes met prachtige witte stranden en kraakhelder water. We kwamen door een storm vast te zitten op het eiland. waardoor we hier 6 nachten bleven i.p.v. 4 nachten.

Soerabaja // 3 nachten
Soerabaja is een moderne, hippe stad. Leuk om bezocht te hebben.

Ijen Vulkaan // 3 nachten
Ijen vulkaan is erg populair en hierdoor helaas ook erg druk. Hoewel het super mooi was om te bezoeken, was ik liever op een ander tijdstip gegaan wanneer het een stuk rustiger is. Wil je ook de Ijen vulkaan beklimmen? Boek dan een kamer bij Bangsri Breeze. Één van de fijnste plekken waar we in Indonesië hebben overnacht.

Bali

Lovina // 1 nacht
Lovina vond ik een beetje tegenvallen. De stranden vond ik niet zo mooi en het stadje zelf erg toeristisch. We waren er echter maar 1 nachtje, dus heel goed kunnen we dit gebied niet beoordelen.

Ubud // 4 nachten
Heel anders dan verwacht, maar wel erg leuk. Ubud is erg druk en super toeristisch, maar wij vonden het wel een fijne plek om te bezoeken. Het eten is hier echt geweldig en er is enorm veel te doen en te zien. Ook de omgeving rondom Ubud is erg mooi.

Amed // 2 nachten
Amed is een super schattig dorpje op Bali. Veel rustiger dan andere delen. Het duiken vonden we een beetje tegenvallen. De omstandigheden waren niet optimaal en we konden helaas ook niet bij het Liberty Wrak duiken. Wat juist een dikke aanrader is voor Amed.

Canggu // 2 nachten
Wij zijn echt verliefd op Canggu. Het is super toeristisch, maar toch heerst er een heerlijke sfeer. Je kan er surfen, de omgeving met de scooter verkennen, tot laat in de avond dansen en geweldig eten!

Uluwatu // 2 nachten
We hadden enorm veel goede verhalen gehoord over Uluwatu, hierdoor hadden we een hoge verwachting van de plek. Uluwatu viel helaas een beetje tegen. We vonden de sfeer een beetje te hipster en de meeste tentjes lagen ver uit elkaar. De stranden waren wel weer erg mooi.

Nusa Dua // 2 nachten
Nusa Dua is echt helemaal niet ons ding. Hier vind je heel veel grote resorts. De stranden zijn niet zo mooi en de sfeer is ook niet echt top.

Ubud // 3 nachten
Family time! Mijn zus, haar vriend en mijn neefje hadden hun vakantie naar Bali geboekt en de komende weken zouden we samen gaan reizen. Hoewel we Ubud al hadden bezocht, gingen we er graag nog een keertje naar terug.

Gili Air // 3 nachten
Tijd voor zon, zee en strand. Super relaxed en fijn eiland. Iets kleiner en een stuk rustiger dan Gili Trawangan.

Gili Trawangan // 4 nachten
Even een paar dagen niks doen. Lekker chillen aan het strand, snorkelen, zwemmen tussen de schildpadden, af en toe een feestje meepakken en vooral heel veel genieten.

Nusa Lembongan // 2 nachten
2 nachten was veels te kort op Nusa Lembongan, maar we hebben hier wel enorm genoten. De ruige rotsen en zee zijn op Lembongan echt een spektakel te zien.

Sanur // 1 nacht
Onze 2 maanden visum en family time zat er helaas weer op. We bleven nog 1 nachtje in Sanur slapen om de volgende dag naar Singapore te reizen.

Singapore // 3 nachten

We besluiten om voor 4 dagen naar Singapore te reizen. Singapore on a budget is eigenlijk helemaal niet zo leuk. Dit land is enorm duur en hierdoor ben je wat beperkt met een klein budget. Ook zat het weer bij ons helemaal niet mee. Hierdoor viel Singapore een beetje tegen. Het was leuk om SIngapore gezien te hebben, maar zou er nooit meer naar teruggaan.

Lombok

Kuta Lombok // 3 nachten
Na 4 dagen Singapore was het weer heel fijn om onze reis door Indonesië voort te zetten. We beginnen in Kuta Lombok. Een plek waar we echt compleet verliefd op worden. Het is niet heel groot, maar meer dan genoeg te doen. De stranden zijn echt geweldig mooi, je kan er goed surfen en de omgeving is adembenemend. Wij vonden het echt een heerlijke plek.

Senggigi // 2 nachten
Met de scooter vertrekken we van Kuta Lombok naar Senggigi om daar een paar dagen te chillen in een Villa. De route naar Senggigi is echt geweldig. Senggigi is wel minder gericht op backpackers en daardoor vonden wij deze plek wat minder gezellig. Het was wel erg fijn om even een paar helemaal niks te doen.

Kuta Lombok // 2 nachten
We gaan weer terug naar Kuta Lombok om de rest van onze spullen te verzamelen, nog een dagje te surfen en ons voor te bereiden op onze reis naar Flores.

Flores

Sumbawa // 1 nacht
Met de ferry van Lombok naar FLores. Om wat geld te besparen besluiten we de ferry te pakken naar Flores. Eerst gaan we met een busje naar de haven van Lombok. Vervolgens kunnen we hier een boot pakken naar Sumbawa van een paar uur. In Sumbawa staat een bus voor ons klaar die er ongeveer 10 uur over doet om naar de andere kant van het eiland te komen. Een helse rit. Vroeg in de ochtend komen we eindelijk aan in de haven van Sumbawa. Hier kunnen we de boot pakken naar Flores. Die doet er nog eens 8 uur over. Uiteindelijk hebben we er 30 uur over gedaan om van Lombok naar Flores te komen. Het was een onvergetelijke avontuur. Hoewel een mega lange zit was, hebben we ook fantastische dingen meegemaakt onderweg.

Labuan Bajo // 2 nachten
We beginnen onze reis in Labuan Bajo. We doen hier nog niet zoveel veel, omdat we hier later nog terugkomen.

Ruteng // 1 nacht
Ruteng is een leuke plek om bezocht te hebben. Pak de scooter en verken de omgeving.

Bajawa // 2 nachten
Absolute must-visit wanneer je het eiland Flores bezoekt is Bajawa. In dit gebied vind je traditionele dorpjes en prachtige landschappen. Als je geluk hebt, mag je ook nog even een bruiloft bezoeken.

Moni & Kelimutu vulkaan // 3 nachten
Moni is een piepklein erg schattig dorpje. Er is niet heel veel te doen, maar door onze fijne accommodatie bleven wij hier toch 3 nachten. Vulkaan Kelimutu is natuurlijk een must om te bezoeken.

Koka Beach // 1 nacht
We besloten om 1 nachtje te slapen op Koka Beach. Achteraf was ik hier liever gewoon een dagje naar toe gegaan. Het strand is echt heel mooi, maar verder is er in de omgeving echt niks.

Labuan Bajo // 5 nachten
Vanaf Ende vlogen we terug naar Labuan Bajo. Hoewel de stad niet echt bijzonder is, is Komodo National Park dat absoluut wel. Vooral het duiken in deze omgeving is een dikke aanrader.

Boottocht van Labuan Bajo naar Lombok // 2 nachten
Hoewel wel we over de boottocht van Flores naar lombok geweldige verhalen hadden gehoord, vond ik de trip echt verschrikkelijk. In 2,5 dag heb je een paar korte stops. Voor de rest zit je met zijn allen op een bootje waar je ook niks hebt. De zee was bij ons erg woest, waardoor ik alleen maar ziek ben geweest en op bed (een matrasje op de grond) heb gelegen. Wat was ik blij dat ik van de boot was. De dagtrips vanuit Labuan Bajo vond ik bovendien veel mooier, leuker en een stuk rustiger dan tijdens de boottocht.

Lombok & Bali

Tetebatu // 2 nachten
In eerste instantie was het plan om de Rinjani te beklimmen. Achteraf ben ik blij dat we dit niet meer hebben gedaan. Het zal vast een prachtige klim zijn, maar 2 nachtjes Tetebatu had ik zeker niet willen missen. Tetebatu is een klein dorpje aan de voet van de Rinjani vulkaan. De omgeving is erg mooi.

Kuta Lombok // 2 nachten
Wat fijn om weer terug te zijn in Kuta Lombok.

Canggu // 2 nachten
Omdat we vlogen vanaf Denpasar naar Thailand besloten we onze reis in Indonesië af te sluiten in Canggu.

Thailand

Thailand stond in eerste instantie niet op onze planning. Eigenlijk wilden we naar Myanmar, maar door de vele conflicten besloten we op het laatste moment onze reis toch te wijzigen. Hoewel ik het noorden erg fijn vond en Thailand heel veel mooie plekken heeft, ben ik niet helemaal weg van Thailand.

Chiang Mai // 7 nachten
Omdat we enorm veel goede verhalen hadden gehoord over het noorden van Thailand besloten we een paar dagen naar Chiang Mai te gaan. Een hele fijne plek. Na 3 maanden waren we een beetje reismoe en besloten we het even wat rustiger aan te doen.

Pai // 3 nachten
Pai is echt een top plek. Er heerst een chille sfeer en de omgeving is ontzettend groen en mooi.

Chiang Mai // 1 nacht
We gaan nog 1 nachtje terug naar Chiang Mai om hier verder te vliegen Khao Sok.

Khao Sok // 2 nachten
Dit vonden wij misschien wel één van de mooiste plek van Thailand. Je vind hier één van de oudste regenwouden ter wereld. Echt een aanrader.

Koh Tao // 3 nachten
Koh Tao is de plek waar je naar toe gaat in Thailand als je wilt gaan duiken. Als je geluk hebt kun je hier ook walvishaaien spotten.

Koh Pha-ngan // 3 nachten
Toevallig waren wij tijdens volle maan in de buurt van Koh Pha-ngan. We konden het niet laten om een full-moon party mee te pakken.

Kho Phi Phi// 2 nachten
Wat is dit een vreselijke plek. Echt de grootste vergissing ooit om hier naar toe te gaan.

Krabi // 1 nacht
Ook Krabi vond ik niet zo bijzonder. Voor 1 nacht was het prima. De lokale markt is wel erg leuk om te bezoeken.

Koh Lipe // 5 nachten
Wat een fijne en mooie plek. Prachtige stranden en kraakhelder water. Koh Lipe is de perfecte plek om even helemaal tot rust te komen. We waren hier wel in het laagseizoen en hierdoor was het op eiland erg rustig.

Maleisië

Langkawi // 3 nachten
Vanaf Koh Lipe kan je een boot pakken naar het eiland Langkawi, wat in Maleisië ligt. Het eiland Langkawi vonden wij niet zo bijzonder. Toch hebben we hier een fijne tijd gehad. Zo bleven we een paar nachtjes slapen in het Temple Tree resort (super mooi) en hebben we 2 dagen geholpen bij een dierenasiel.

Kuala Lumpur // 2 nachten
We kunnen er geen genoeg van krijgen: Kuala Lumpur! Wat een top stad. Vanaf Kuala Lumpur vlogen we naar Nepal. We besloten om hier nog even een paar dagen lekker te blijven.

Nepal

Nepal stond eigenlijk als eerste land vast op onze route en wat ben ik hier nog steeds blij om. Het land heeft enorm veel indruk op ons gemaakt. Vooral onze trekking door de Himalaya was één van de mooiste dingen die wij ooit in onze leven hebben gedaan.

Kathmandu // 2 nachten
Wow wat was het heftig om in Kathmandu te beginnen. Een mega intense stad, maar wel één die veel te bieden heeft en je zeker niet mag overslaan.

Pokhara // 2 nachten
Ik hou echt van Pokhara. Het is er zo vredig en relaxed. Bovendien is dit vaak de beste plek om je trekking te starten.

Annapurna Circuit // 12 nachten
Doen, Doen, Doen!! Het is vreselijk zwaar, maar het Annapurna Circuit is het mooiste wat ik ooit heb gedaan.

Pokhara // 2 nachten
Na de trekking was het tijd om weer even bij te komen in Pokhara. Massage, lekker eten en een filmpje pakken.

Chitwan // 2 nachten
Nepal heeft zelfs een jungle. Bezoek je Chitwan dan is de kans heel groot dat je oog in oog komt te staan met een neushoorn.

Pokhara // 3 nachten
We konden geen genoeg krijgen van Pokhara dus besloten om nog een paar dagen terug te gaan.

Kathmandu // 1 nachtje
Nog 1 nachtje in Kathmandu voordat we verder vlogen naar de Filipijnen.

Filipijnen

Midden november kwamen we aan in de Filipijnen. Omdat we maar 2,5 weken hadden besloten we alleen Palawan te bezoeken.

Manilla // 1 nacht
Manilla is niet onze favoriet, maar ook niet zo erg zoals de meeste mensen omschrijven.

Port Barton // 3 nachten
Port Barton is super klein knus vissersdorpje. Een ontzettend leuke en gezellige plek om een paar dagen te blijven.

El Nido // 4 nachten
4 nachten was eigenlijk iets te lang voor El Nido, maar we hebben er wel enorm van genoten. De stad zelf is niet top, maar de omgeving daarentegen is erg mooi. Er zijn verschillende stranden die zeker de moeite waard zijn om te bezoeken. Ook duiken in El NIdo is erg mooi.

Eilandhoppen met Buhay Isla / 2 nachten
De Buhay Isla tour was absoluut de beste manier om onze reis mee af te sluiten. Prachtige baaitje, azuurblauw water, kleurrijk koraal, slapen in bamboe hutjes op het strand en ‘s avonds met zijn allen om het kampvuur. Één van de mooiste ervaringen tijdens onze reis.

Coron // 2 nachten
2 nachten was helaas te kort in Coron. We wilden graag gaan duiken, maar omdat we nog moesten vliegen naar Manilla kon dit helaas niet doorgaan. Coron is namelijk perfect voor wrakduiken.

Manilla // 1 nacht
Vanaf Coron vlogen we weer terug naar Manilla om weer verder te vliegen naar Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur // 2 nachten

Na 6 maanden zijn we weer terug op de plek waar onze reis begon. Wat een geweldige reis!

The post Route 6 maanden backpacken door Azië appeared first on Foedsie.